Pakar: Tidur Yang Terganggu Boleh Menjadi Tanda Keadaan Perubatan Yang Serius

Pakar: Tidur Yang Terganggu Boleh Menjadi Tanda Keadaan Perubatan Yang Serius
Pakar: Tidur Yang Terganggu Boleh Menjadi Tanda Keadaan Perubatan Yang Serius

Video: Pakar: Tidur Yang Terganggu Boleh Menjadi Tanda Keadaan Perubatan Yang Serius

Video: Pakar: Tidur Yang Terganggu Boleh Menjadi Tanda Keadaan Perubatan Yang Serius
Video: Dr. Maza- Kena Tindih Ketika Tidur, Antara Fakta Sains dan Gangguan Jin Dari Pandangan Agama 2023, Jun
Anonim

Tidur yang terganggu dan gelisah mungkin merupakan tanda mikroflora usus yang terganggu, kata saintis Jepun dari University of Tsukuba. Para penyelidik melakukan eksperimen pada tikus dan mendapati bahawa kekurangan bakteria usus menyebabkan kekurangan neurotransmitter yang mempengaruhi tidur. Para saintis yakin bahawa bakteria usus tidak hanya mempengaruhi tidur, tetapi juga tindak balas otak terhadap tekanan. Hasil penyelidikan diterbitkan dalam jurnal Scientific Reports. Sebelum ini, saintis dari Universiti Johns Hopkins menyimpulkan bahawa tidur yang terganggu untuk tubuh jauh lebih buruk daripada kurang tidur. Apa lagi yang dapat disaksikan oleh tidur yang gelisah dan gelisah? Ahli psikologi klinikal Oleg Dolgitsky memberitahu MIR 24 dalam temu bual.

Image
Image

"Kegelisahan adalah sumber gangguan tidur yang sangat biasa, bermula dengan tertidur. Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan dua jenis gangguan sistem saraf autonomi yang membawa kepada masalah tidur. Mereka dikaitkan dengan pekerjaan utama sistem saraf simpatik, ketika seseorang tidak dapat tidur, atau - parasimpatis, ketika seseorang "tidur seperti marmot." Kes pertama merangkumi orang yang paling terdedah kepada kegelisahan. Mereka boleh berbaring di tempat tidur untuk waktu yang lama dan membuang pelbagai masalah di kepala mereka. Walaupun tertidur, tidur mereka boleh menjadi pendek dan dangkal. Tentu saja, mereka tidak merasa tertidur di pagi hari,”katanya.

Sekiranya seseorang tidur lama, tetapi pada waktu pagi dia merasa terharu, ini juga menunjukkan bahawa tubuh sedang melalui keadaan tertekan.

"Ada jenis reaksi lain ketika seseorang tidur" seperti orang mati ". Dalam kes ini, jangka masa tidur menjadi panjang secara tidak normal. Seseorang tidur banyak, tetapi tidak mendapat tidur yang cukup. Ini adalah impian yang tidak sihat. Dalam kes ini, hari biasanya disertai dengan reaksi lambat, kurangnya motivasi untuk melakukan aktiviti dan kelemahan, "jelas Dolgitsky.

Gangguan seperti itu sering disebabkan oleh tekanan, yang mungkin telah berkembang menjadi penyakit mental yang serius.

Dalam dua kes, sumber gangguan sistem saraf autonomi dan, oleh itu, tidur adalah tekanan kronik jangka panjang, yang sering kali menular ke penyakit mental. Bersamanya, tanpa mengesyaki apa-apa, seseorang dapat hidup dalam jangka masa yang sangat lama. Bahkan sebelum coronavirus, WHO meramalkan wabak kemurungan pada tahun 2020, salah satunya adalah gangguan tidur. Oleh itu, sekiranya berlaku gangguan tidur, saya menasihatkan anda untuk menghubungi psikiatri atau psikologi tanpa rawatan diri,”kata pakar itu.

Popular oleh topik